Marijn is verantwoordelijk voor de kwaliteit. Hij moet er voor zorgen dat alle geleverde pompen naar volle tevredenheid bij de klant draaien. Er komen alleen steeds meer klachten van klanten. De pompen draaien stroef en ze lekken. Marijn is op onderzoek uit gegaan en ...... dat had hij beter niet kunnen doen.

Productie maakt de pomponderdelen die bij Assemblage in elkaar worden gezet. Marijn ontdekte dat de assen van de pompen lastig te monteren zijn. Navraag bij Productie levert op dat de assen getest worden. Wanneer de afkeurkant niet in het kaliber past, moet Productie de as afkeuren. Wanneer de goedkeurkant er wel in past wordt het product goedgekeurd. Deze instructie blijkt onduidelijk te zijn, omdat deze ook wordt omgedraaid. Dus wanneer de afkeurkant er wel in past wordt de as ook goedgekeurd. Bij navraag kreeg Martijn laaiende ruzie met de productiechef. Schreeuwend vertelde hij dat zijn productieafdeling 100% kwaliteit levert en hij wilde dus niet dat zijn medewerkers assen zouden afkeuren. Hij had nooit klachten gekregen en dus kon het niet aan Productie liggen.

Hier gaat een hoop mis. Cultuur, openheid en mentaliteit zijn niet wat het zou kunnen zijn. Maar dat ligt buiten de invloedsfeer van Marijn. Wat zou hij dan anders kunnen doen? Wanneer je goed luistert naar Marijn, dan hoor je dat hij alleen te werk is gegaan. Hij wilde er achter komen waar deze klachten vandaan komen. Het vervelende is dat je dan al snel tegen de haantjes van het bedrijf aanloopt. Dat blijkt ook. De productiemanager gaat meteen in de verdediging. Ook is de instructie onduidelijk. Dat betekent dat er ook goede producten afgekeurd zouden kunnen worden. Dat zou zomaar een verklaring kunnen zijn voor de houding van de productiechef dat alle producten moeten worden goedgekeurd. Bij Assemblage drukken ze die assen toch wel in de fittingen. Waarom zou je ze dan weggooien?

We vinden er al snel iets van. Dan staan we klaar met onze mening en ons oordeel en zetten de ander in de hoek. Maar er zitten altijd, echt altijd twee kanten aan een verhaal. Neem de ander mee in het onderzoek en vraag zijn hulp. En geef die ander ook wat hij nodig heeft. Erkenning. Dat wil jij ook, maar ....... wil je gelijk krijgen of wil je gelukkig worden?

Ook het probleem van het lekken van de pompen wordt niet opgelost wanneer Marijn er alleen op uit gaat. Leg het probleem uit en vraag of anderen dat probleem herkennen en er iets aan willen doen. Wanneer je het eens bent over het probleem, wordt de oplossing ook eerder geaccepteerd. Want als je er alleen op uit gaat en ontdekt dat het lekken van de pompen komt door die goedkope pakkingen waar scheuren in zitten, heb je naast ruzie met de productiechef ook zo maar mot met de afdeling inkoop. Dan heb je al gauw een confronterende houding en leidt jouw inzet tot verstoring van de goede samenwerking.

terug

 

 

Klik hier voor meer informatie over Reno Consultancy.