Corry werkt als hulpverlener en heeft een probleem. Haar verhaal:

Inmiddels werk ik zo'n 10 jaar naar volle tevredenheid en met veel voldoening als hulpverlener. Sinds een paar maanden werken we in teams en dat geeft problemen. Zo gaat mijn collega bijvoorbeeld veel verder in het verlenen van hulp dan ik. Waar ik met advies probeer de cliŽnt te activeren, neemt mijn collega taken over en doet wat de cliŽnt haar vraagt. Een cliŽnt heeft geklaagd over mij bij haar. Ze heeft die klacht afgekapt, maar heeft het wel gemeld bij mijn coŲrdinator. In gesprekken met mijn coŲrdinator voel ik me kwetsbaar en na afloop heb ik een rot gevoel. Zij zegt dat het bij mij ligt en dat ik misschien geen goede hulpverlener ben. Nu gaan we intervisie sessies houden en durf ik niet open en vrij te praten over mijn sterke en zwakke kanten. Ik ga steeds meer twijfelen over mijn eigen capaciteiten. Wat moet ik doen?

Wat een verhaal. Op grond van jouw ervaring en wat je vertelt, heb jij een manier gevonden om invulling te geven aan jouw werk. Of je een goede hulpverlener bent is daarbij niet zo van belang. Dat je altijd beter kunt worden wel. Daarvoor lees je vakliteratuur, hou je ontwikkelingen bij en heb je ook collega's en een coŲrdinator. Intervisie is een instrument om elkaar te helpen nog beter te worden en elkaar te helpen bij problemen die je ervaart tijdens je werk.
Dat beter worden hoor ik niet zo terug in jouw verhaal. Wanneer jouw coŲrdinator zegt dat jij misschien geen goede hulpverlener bent, is dat eigenlijk een persoonlijke aanval op jouw positie. Dat maakt de werkomgeving onveilig. Je zou het zelfs kunnen zien als (weg)pesten. Dat is overigens een landelijk probleem dat vooral in de zorg zorgwekkend vaak voorkomt.

Klik hier voor onderzoeksresultaten van het CBS betreffende pesten op het werk.

Wat zou je kunnen doen? Je zou er voor kunnen kiezen om ondanks de onveiligheid toch de waarheid te vertellen, net zoals je hierboven hebt gedaan. Zeggen dat jouw sterke kant is om cliŽnten te activeren en dat je graag met het team zou willen praten over de rolopvatting van jullie taken en wat je onder hulpverlenen verstaat. Benoem vooral het feit dat jij het gevoel hebt dat het team onveilig is en dat je ervaart dat iedereen alleen maar sterke kanten van zichzelf noemt. Vraag de teamleden eens hoe dat komt en of ze echt zo goed zijn als ze zelf vinden dat ze zijn. Dat jouw collega's zichzelf als een Tarzan op de borst kloppen en niet hun twijfels en onzekerheden delen met de anderen alsof die er niet zijn. Dat kan niet. Iedereen heeft op zijn tijd wel eens zijn twijfels en dat is maar goed ook. Bij hulp verlenen speel je continue met de grens tussen wat de ander kan en waar je de cliŽnt bij moet helpen. Dat maakt per definitie dat je als hulpverlener zou moeten blijven twijfelen waar je wel handelt en waar niet.

Let erop dat je het team meeneemt en de feitelijke constateringen deelt. Geef geen mening of waardeoordeel, maar noem de feiten als feiten en niet als verwijten. Ook collegaīs die inmiddels vertrokken zijn, kun je meenemen in de feitelijke weergave van wat er gebeurt in het team. Benoem de reacties die je krijgt en wat die met jou doen. Daar kan niemand het mee oneens zijn, want jouw gevoel is van jou en van niemand anders. Dat dit erg spannend is mag duidelijk zijn. Maar het leven is veel te kort om in een kramp te blijven leven. Zeg wat je wil en vraag wat je nodig hebt.

VERVOLG:
Inmiddels zijn we een paar weken verder en is de leidinggevende van Corry overspannen thuis. De coŲrdinator is uit zijn functie gezet en de interim manager wil Corry spreken. Resultaat is dat Corry weer begint in een ander team en dat ze binnenkort een gesprek zal hebben met het team. Zal ze de moed vinden om op een kalme assertieve manier te zeggen hoe zij de situatie ervaren heeft? Zal het team open staan, transparant worden en veranderen naar een cultuur waarin ze elkaar gaan helpen of gaat ze naar het andere team? Zal dat andere team anders zijn? Zal Corry de moed vinden om te worden wie ze is en erop vertrouwen dat haar ervaringen het team kunnen helpen?

Wordt vervolgd!

terug

 

 

Klik hier voor meer informatie over Reno Consultancy.