Het kan behoorlijk fout gaan in de relatie tussen leidinggevende en medewerker. Op het laatste moment komen ze met onduidelijke en dwingende opdrachten en geven je het gevoel dat je niet meer dan een toetsenbord of poetslap bent. Vaak is niet duidelijk wie wat moet doen, zodat dingen dubbel worden gedaan of niet. Je zou er boos van worden en leidinggevenden worden er ook niet vrolijker van. Onze relatie met de manager is overigens van nature problematisch. Het roept weerstand op wanneer anderen ons vertellen wat we moeten doen.

 

 

 

Hoe werkt dat dan? Je kunt het zien als duwen en trekken. Wanneer iemand duwt is de eerste reactie om terug te duwen. Daarom zal een dominante houding van jouw manager ervoor zorgen dat je gaat terugduwen. Je gaat je verzetten en klaagt over de situatie. Alleen werkt dat niet. Het verziekt alleen maar de relatie.

... je kunt er echt iets aan doen.

Gelukkig is er een andere optie. Door niet te reageren op die dominante houding, maar jouw eigen houding te kiezen, kun je de cirkel doorbreken. Door op een kalme en assertieve manier te zeggen wat jij wil en te vragen wat jij nodig hebt, dwing je respect af. Zo wordt een kalme en open reactie van jouw manager mogelijk.

Maar hoe doe je dat dan? Hoe kies je een kalme en assertieve houding? Hoe spreek je iemand rustig en duidelijk aan, hoe geef je feedback, hoe ga je om met conflicten, hoe kun je beter communiceren en nog veel meer. Met de nodige humor wordt op beknopte en toegankelijke wijze in dit boek uitgelegd hoe je invulling kunt geven aan wat jij wil.

Het boek geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is jouw identiteit?
  • Hoe bereik je wat jij wil?
  • Hoe spreek je anderen aan?
  • Hoe ga je om met conflicten?
  • Wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor jouw eigen houding in de werksituatie, kunnen er wonderlijke dingen gebeuren. Je hoeft dan niet meer aan de kant van de gevolgen te staan, waar alles jou overkomt en waar je alleen maar kunt klagen. Dan kun je aan de kant van de oorzaak gaan staan door iets te doen aan de situatie en zelf een managementfluisteraar te worden. Dan zeg je wat je wil en vraag je wat je nodig hebt. Tegelijkertijd helpt dat jouw manager om ook zijn rol te pakken en wordt de relatie gelijkwaardiger.

    Voor veel medewerkers is het lastig om een kalme assertieve houding te kiezen. Vooral wanneer je boos bent is het moeilijk om op een constructieve manier en met een kalme assertieve houding te zeggen wat je wil en te vragen wat je nodig hebt. Wanneer je de emotie om boos te worden kunt benoemen, kan dat helpen om te voorkomen dat je echt boos wordt. Dan beheerst de emotie niet jou maar beheers jij de emotie. Want emotie is een prima knecht maar een afschuwelijke meester.

     

     

     

    Klik hier voor meer informatie over Reno Consultancy.